mole national park - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Milou Litjens - WaarBenJij.nu mole national park - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Milou Litjens - WaarBenJij.nu

mole national park

Door: miloulitjens

Blijf op de hoogte en volg Milou

27 November 2011 | Ghana, Tamale

Zo, na een heeeeeel leuk weekend zal ik maar weer eens een verslagje schrijven. Door de week hebben we gewoon gewerkt, maandag zijn we naar het weeshuis geweest en daar hebben we gewoon wat spelletjes gedaan als voetbal, meneer de wolf en zo nog wel wat dingen. Dinsdag ochtend moesten we vroeg uit de veren omdat we hoorden dat het eten voor de kinderen helemaal op was, dus hebben Esther en ik besloten om voor deze maand eten voor de kinderen te financieren met het geld dat we hebben opgehaald. We zijn rond een uur of 8 naar Bolga gegaan samen met de host-mama en daar zijn we de markt op gegaan. Het zag er echt uit als eten voor een heel leger, maar dit is misschien ook wel zo.. het zijn tenslotte 45 kinderen ofzo die 3 keer per dag moeten eten haha.. We hebben een heeeele grote zak met rijst en bonen gekocht en verder nog een zak met mais en tomatenpuree, gedroogde paprika, gedroogde ansjovis, olie, suiker en zout, zodat ze eigenlijk alle ingredienten hebben voor de komende maand. Weer een goede daad gedaan, dat voelt goed! In de middag mochten we niet meer naar het weeshuis toe omdat we anders oververmoeid zouden raken en dat is natuurlijk niet de bedoeling! Dus woensdag zijn we met een taxi naar het weeshuis gegaan volgeladen met eten, de taxi zakte zowat door zijn as heen, maar dat komt misschien ook omdat deze taxi niet zo best was.. Steeds als we over een steen reden voelde ik deze onder mijn voeten, er zat dus gewoon een groot gat aan de onderkant.. Maar gelukkig hoefde we niet zo ver. Donderdag ochtend zijn we naar de school gaan kijken omdat we in de middag naar Tamale zouden gaan en vrijdag ochtend naar Mole national park. De school is een beetje een village-school die bestaat uit primary school en junior high. Het gebouw van de junior high ziet er nog enigsinds gewoon goed uit, maar de primary school, daar schrok ik best wel van, dat kun je je niet voorstellen in europa. (Ik zal proberen de foto's erop te zetten..) Op school hebben we de halve ochtend meegekeken op de primary school en een halve ochtend op de junior high. Dit was wel heel erg leuk om de verschillen te zien tussen deze 2 en het verschil tussen europa enzo. Op de primary school stond ik echt verbaasd hoe ver ze zijn met wiskunde, dit is echt goed, maar engels daarintegen gaat minder goed en dat is wel erg jammer, het is immers de voertaal hier. Op junior high worden alle lessen in het Engels gegeven dus dat was eigenlijk wel erg leuk om mee te kijken want je kon het zelf ook volgen. Na de middag rond een uur of 1 zijn we naar Tamale vertrokken. De eerste beste trotro stopte en hij was zo goed als leeg! waaaaw, snel en ruimte, dit was echt een heeel fijn gevoel! S avonds hebben we gegeten bij sparkles en zijn we optijd gaan slapen want de bus naar mole ging alweer om 8 uur. Nou toen ging het eindelijk beginnen! op naar Mole, hier heb ik wel heel erg naar uit gekeken! Ik hoop dat we olifanten zien! We hadden een privebusje geregeld die ons zou brengen, maar dit was achteraf misschien niet zo'n goed idee, jeetje wat een roekeloze chauffeur, hierbij heb ik vaak aan het zinnetje 'rij voorzichtig denk aan mij' van ons mam moeten denken.. Het was ook een ontiegelijke slecht weg, dat moet ik meegeven maar de rit was echt rampzalig! Ik weet nu hoe een milkshake zich voelt en zal zweren hem dit nooit meer aan te doen. Ik dacht echt even dat mijn maag in mijn dikke teen zat en mijn darmen in mijn hoofd, het zat echt niet meer op zijn plek allemaal.. Ik denk dat hij haast had want normaal duurt zo'n rit 4 uurtjes en deze 2,5.. Dus misschien zegt dat wel genoeg. Onderweg vlak bij mole zijn we nog gestopt bij een of andere beroemde moskee, we waren het busje nog niet uit of iedereen kwam naar je toegerend voor geld. Je moest 4 cedi betalen om er naar te mogen kijken, dus we konden geen nee zeggen want het kwaad was al geschied, ik had hem al gezien. Het is blijkbaar een hele oude moskee ofzo, maar t slaat iig nergens op dat we zoveel moesten betalen, we wouden het in eerste instantie ook niet doen maar we kwamen anders echt niet weg aangezien het hele dorp onze bus had omsingeld. Daarna zijn we doorgereden naar mole, na ongeveer 10 minuutjes waren we er. JEEEEJ eindelijk, de eerste baviaan zal al bijna bij ons in de bus. Toen zijn we naar ons motel gebracht in het park, maar we konden nog niet naar onze kamer omdat ze die nog aan het cleanen waren. We hadden gehoord dat je optijd je lunch en diner moest bestellen dus zijn we lekker bij het zwembad gaan zitten en hebben we de menukaart bekeken, mmmm lekker een broodje tonijn, dat kan er wel in, een half uur/3kwartier later hadden we lunch, annelien en ik hadden het broodje al op, maar Esther had daar de kans niet meer voor, eigenlijk is het wel heel grappig maar op dat moment niet. Er kwam een baviaan aanlopen, springt zonder pardon op de tafel, pakt het broodje en rent weg. Stom beest, de mensen die daar werken hebben nog een schoen tegen hem aan gegooit maar dit heeft niet mogen baten, het broodje was al op. Daarna hebben we tot een uur of 3 aan het zwembad gelegen, even heerlijk schoonweken enzo en toen zijn we op jeepsafari gegaan, dit was echt heeel vet! We mochten op het dak van de jeep zitten en daar gingen we, na ongeveer een half uur draait de ranger opeens de jeep en gaan we met high speed terug dus iedereen had zoiets, wat is er aan de hand? Later bleek dat er een olifant gezien was en daar gingen we dus naar toe. En inderdaad, daar stond de olifant in het bos, de andere 2 jeeps waren inmiddels ook gearriveerd. We hebben hem eerst in het bos bekeken en toen we net wouden gaan kwam hij steeds dichter bij de weg, die hij uiteindelijk ook nog over heeft gestoken, waaw! wat een beest man. Echt heel erg vet, vooral omdat we hadden gehoord dat veel mensen geen beesten hebben gezien met de safari. Verder hebben we onderweg nog wrattenzwijnen gezien, antilopen, springbokken, verschillende apen en vogels enzo. Echt heel mooi. De day after hebben we om 7 uur s ochtends de loopsafari gedaan, hier hebben we ook weer dezelfde beesten gezien, behalve de olifanten, het was wel echt super mooi want lopend kun je een stuk dichterbij komen. De ranger zei dat als we vanaf het zwembad nog olifanten zouden zien dat hij nog een keer met ons naar onder zou lopen, gelukkig zagen we er 1 lopen die ging badderen, een erg leuk gezicht. Om 11 uur zijn we nog een keer naar onder gelopen om deze van dichtbij te bekijken! Waaw, echt onzettend mooi! Na nog een uur in 38 graden te hebben gelopen waren we heeeeeeel blij met ons zwembad en zijn we dus meteen gaan zwemmen, achter ons zat een groep duitse meisjes die hadden een dicht zakje op tafel staan waar crackers in zaten. Er komt weer een aap aan, een duits meisje rent weg met haar crackers en die aap rent haar achter na, wat een gezicht, dat beest gaat helemaal aan haar hangen, maar zij was natuurlijk bang, en dat snap ik wel dus zij geeft t eten aan die aap, maakt de aap het zakje open, het pakje met de crackers open en gaat weg met de crackers, ze zijn dus wel heel erg slim om te weten dat er precies daar eten te halen is.. 's avonds zijn we vroeg naar bed gegaan wat vanmorgen moesten we alweer om 4 uur de bus hebben. Deze keer met een grote bus. Dus op zaterdagavond om 8 uur in bed en zondagochtend om half 4 op, beide tegen mijn principes, maar helaas weinig aan te doen. Wel fijn dat je dan kunt slapen en met de grote bus was de reis ook meteen een stuk minder erg, het wiebelde niet zo. Het enige wat erg was was een man die om half 5 in de ochtend moskee-muziek gaat luisteren zonder oordopjes dus kei hard door de hele bus. En lucky me, hij zat achter mij! maar kleinigheidje hou je toch. Gelukkig zijn we goed aangekomen rond een uur of half 9 en toen zijn we nog naar de kerk gegaan. We hoorde dat er gisteren een groot ongeluk is gebeurd met 2 bussen die op elkaar in zijn gereden, 21 doden, vlak bij onze woonplaats. Mocht het het nederlandse nieuws bereiken, wij zijn ongedeerd. Zo ik ga nu maar even proberen om de foto's erop te zetten! hooop dat het lukt, maar mijn internet is bijna op. Volgende week ben ik terug! Kissies!

  • 27 November 2011 - 13:13

    Theo En Christa:

    Ha Milou, weer een leuk verslag.. we zijn benieuwd naar de foto's, als het nu niet lukt zien we ze wel over ongeveer 127 dagen. Groetjes, Theo en Christa

  • 27 November 2011 - 14:38

    Lillie:

    Haai milliej, ben idd ook wel benieuwd naar de foto's van al die beesten en de omgeving! Gelukkig kunnen de kindjes weer wat eten na jullie werk, goed bezig!! Ik wacht weer je nieuwe verslagen af! Xxx

  • 27 November 2011 - 15:13

    Hoi Milou:

    Wat leuk je verslagje , je maakt van alles mee dat lees ik wel.
    Goede daden verrichten is toch prachtig, dan ook nog olifanten bekijken etc etc..
    Geweldig, heel veel werk/plezier nog :)
    Goetjes
    Marian

  • 27 November 2011 - 15:14

    Marian Van Bon:

    Te snel geweest.. hahaha

  • 27 November 2011 - 20:05

    Loes:

    Haaa millie!
    Wat leuk om te lezen! Dus je hebt olifanten gezien. Echt gaaf!
    Ben benieuwt naar de foto's.
    Xx Loes

  • 28 November 2011 - 15:25

    Didi:

    Leuk verslag!
    Super goed dat je eten hebt geregeld voor de kids. Echt gaaf van die olifanten!
    Geniet ervan. Take care.
    Liefs

  • 28 November 2011 - 15:48

    Loes Maasoever:

    Ha Milou,
    Leuk verhaaltje weer! Klinkt allemaal toppie en je verricht ook nog goed werk tussendoor. Geniet er nog lekker van....
    xx

  • 28 November 2011 - 16:27

    Lars:

    ha Millie

    nou wete ok hoe mam zich vuult as ze neve ow ien de auto:p, ik bin benejd noar de foto's van ow verblijf en dat park.

    Gr Lars

  • 28 November 2011 - 17:50

    Loes Yellow:

    Mileudel! Suuuper leuk om weer te lezen wat je allemaal mee maakt! Verheug me op de piccies :) Dat lijkt me trouwens ook een super gevoel dat je het eten voor die kindjes hebt gekocht, heel lief! En ik ben totaaal jaloers op jij safari verhaal, ik wil ook! haha geniet er nog maar lekker van :D
    kusjes xx

  • 28 November 2011 - 20:57

    Anne Maasoever:

    Milouzewoezel!

    Wat een verhaaaaaaaal! :) Zo herkenbaar sommige dingen, afschieten die bavianen! Maar goed bezig vruwke, eten halen voor de kindjes. Ik heb nog wel een Micra in de aanbieding, voor als ze nog een nieuwe taxi zoeken. 400 euro, en verse APK, wat willen ze daar nog meer?!
    Trouwens, mooie foto's heb je geplaatst, echt om jaloers van te worden! :D Geniet er van woh!

    xx

  • 29 November 2011 - 20:55

    Nel:

    ha Milou!!
    now, now, ge makt ut wel allemol mit zeg!! en zeker ien de jungel!!
    echt vet!!
    en gillie het zeker en goeie daad verricht um ete kope, vur die erme kiendjes!!.
    ut blieft spannend um ow verhaal te leze.
    we verheuge ons alwer op ut volgend verhaal.
    Milou hald ow taai en geniet, geniet en geniet!!!.
    Wellse groetjesss

  • 30 November 2011 - 08:38

    Carry:

    Ha Miepie,
    Geweldig dat je zo geniet!!En vooral spannend met al die beesten. Als ik het zo hoor heb je het smoelenboek nog niet veel nodig gehad.
    Je beschrijft alles zo leuk, je kunt wel een boek gaan schrijven, verdien je ook nog iets terug van de reis. We blijven je volgen en denken aan je.
    Groetjes uit ut rozendorp (hebben ze die daar ook?)

  • 30 November 2011 - 19:16

    Nog Buurvrouw Rieky.:

    Ha Milou,hier wer en berichtje uut ut Hamertse land.
    Het is echt leuk om je verhalen die zo mooi zijn geschreven te lezen!
    Je maakt wat mee hoor....
    Las deze week hier in de JUMBO/krant van een meisje dat ook in Ghana stage had gelopen,ze had allemaal JUMBO ballonnen mee genomen. De kids waren er helemaal weg van.Was wel aardig op haar foto om te zien hoe die kinderen straalde met een voor ons simpele gele ballon :-)
    Groetjes uit het steeds koudere de Hamert!

  • 01 December 2011 - 10:16

    Oma:

    wat een belevenissen Milou
    ik lees veel over Afrika maar jij ziet het kei vet!!!!

  • 03 December 2011 - 21:47

    Tina:

    Wauw Milou, je hebt al heel veel leuke dingen meegemaakt lees ik.
    Hopelijk zitten je ingewanden weer allemaal op z'n plaats na die rit.
    Na een regenachtig dagje in Nederland ben ik wel heel jaloers op die 38 graden, maar ook dat kun je dus beu worden. Nog heel veel plezier en blijf genieten. Groetjes Gerard enTina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana!!

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2012

weer eens een berichtje!

13 Januari 2012

zoals beloofd!!

06 Januari 2012

beter laat dan nooit

18 December 2011

Weer eens een berichtje

04 December 2011

kintampo watervallen
Milou

Actief sinds 11 Okt. 2011
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 27866

Voorgaande reizen:

05 Januari 2015 - 13 Juni 2015

United states

06 November 2011 - 05 Februari 2012

Ghana!!

Landen bezocht: