aangekomen en geaclimatiseerd - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Milou Litjens - WaarBenJij.nu aangekomen en geaclimatiseerd - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Milou Litjens - WaarBenJij.nu

aangekomen en geaclimatiseerd

Door: miloulitjens

Blijf op de hoogte en volg Milou

20 November 2011 | Ghana, Tamale

Zo, na een reis van 12,5 uur (sneller als verwacht) zijn we aangekomen in Tamale, de +/- dichtsbijzijnde stad. De busreis is gelukkig erg snel verlopen en is erg meegevallen, we hadden een bus met grote relaxte stoelen en we hadden airco! dus daar is verder niks over te zeggen. Onderweg zijn we 3 keer gestopt, 'plaspauze' zegmaar. De eerste 2 wc's waren nog enigsinds normaal, gewoon waar je op kunt zitten, maar bij de 3e begon de ellende... een gat in de grond. 'Wen er maar vast aan, want zo een gebruik je de komende 5 maanden' hoor ik Esther nog zeggen.. Ik wist eigenlijk niet wat voor soort wc is zou hebben maar wist dan nu wel dat het een ramp zou worden,(wat eigenlijk wel mee valt, maar daar kom ik nog op terug). Toen we aan waren gekomen in tamale was het ongeveer 19.30, en om 19.45 werden we opgepikt door SYTO (de ghanese organisatie) en werden we naar een hotel gebracht waar we deze nacht zouden overnachten. Het was een prima hotel, met een wc en douche! Dus konden we nog een extra dag van een douche genieten. Na een goede nacht was het dan eigenlijk zover! Op naar het gastgezin. We zijn eerst nog naar het SYTO office gegaan in Tamale, waar we nog wat informatie hebben gehad en waar we afscheid hebben genomen van Kyra en Richard. Daarna zijn Esther en ik met de SYTO bus naar het kantoor in WaleWale gegaan waar we weer wat informatie hebben gekregen, eigenlijk was het weer ongeveer dezelfde informatie als in Accra en in Tamale, maar dat terzijde. Toen gingen we eindelijk richting Wulugu, onze woonplaats. Onderweg hebben we nog in een klein 'restaurantje' wat eigenlijk nauwelijks een restaurantje te noemen is fufu gegeten. Dit is een typisch ghanees gerecht, gemaakt van jam (een soort aardappel) met een soort tomaten soep, je hebt dan een grote bol jam die je in die 'soep' moet dippen. Het was wel binnen te houden maar zeker niet mijn favoriete gerecht, als je denkt dat je geur en smaak met elkaar in verbinding staan is dat zeker zo, want het smaakt een beetje als een koeienstal ruikt zegmaar. Eenmaal aangekomen bij het gastgezin hebben we eerst kennisgemaakt met de kinderen (en de rest) van iedereen die daar over de vloer komt en we hebben een rondleiding gekregen. We werden goed ontvangen. Ik heb helaas nog geen foto's van het huis, maar deze komen nog. Toen we aankwamen zaten er nog 2 andere nederlandse meiden in het gastgezin, maar deze waren hun laatste weekend aan het vieren in de stad. We hebben een eigen huisje voor onszelf om te slapen, met 2 slaapkamers met 2-persoonsbedden dus dat is wel ideaal. In de avond kwam de moeder ook thuis en hebben we ons aan iedereen voorgesteld. Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen er iedere dag over de vloer komen, neven, nichten, ooms, tantes, broers, zussen enz. Ik weet nogsteeds niet wie wie is. Toen we alle spullen een beetje hadden uitgepakt en de klamboe hadden opgehangen kregen we ons eerste avondeten bij het gezin, spaghetti! het is niet zoals thuis, maar prima te eten! De zondag zijn we voor het eerst naar het weeshuis gaan kijken. We zijn op de motor gegaan, erg grappig. Mijn eerste indruk was waaw, wat mooi, toen we aankwamen kwamen alle kinderen op je af rennen en iedereen heet je welkom. Het weeshuis is erg vrolijk gekleurd, dit hebben de andere vrijwilligers gedaan die voor ons waren. Memuna (de gastgezin moeder) heeft ons voorgesteld aan de kinderen en toen hebben we wat gespeeld. Op de weg naar huis zijn we nog langs de chief gereden, dit is een man die een hoge functie heeft in het dorp. Ieder dorp heeft een andere chief. Zijn eerst vraag was hoe lang we bleven, zijn 2e vraag was of we een 'lekkerding' hadden en zijn 3e dus of we er een wouden enz. Het kwam er op neer dat hij ons wou uithuwelijken, maar gelukkig was het maar een grapje.. geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. In de avond kwamen de andere meiden terug van tamale en hebben we nog wat gekletst. De rest van de week hebben we gewerkt in het weeshuis. Op maandag zijn er 2 met de fiets heen gegaan en 2 met de motor. Op de terugweg hadden we het omgedraait maar wat een vervelende fietsen om het even netjes te zeggen.. De ketting valt er na iedere 5 minuten af, als hij er al 5 minuten op blijft zitten dus de rest van de week zijn we allemaal met de motor gegaan. In het weeshuis was het allemaal nog een beetje wennen maar dat zit wel goed nu. We hebben allerlei dingen gedaan als kleuren, knutselen en armbandjes maken, maar ook voetballen enz. We werken eigenlijk alleen in de middag omdat ze in de ochtend op school zitten. Volgende week willen we een paar ochtenden op school meekijken. De ochtenden zitten we nu dus thuis, in de ochtend staan we rond een uur of 7 op, dan krijgen we ontbijt wat eigenlijk altijd een broodje met gebakken ei is, dan denken jullie, wat lekker! en dat is ook wel zo, maar na 2 weken gebakken ei te hebben gegeten, zou gewoon boterhammenworst ook wel weer lekker zijn. Dan gaan we boeken lezen of zoiets in de schaduw tot aan de lunch welke fruit is, erg lekker! verse ananas, papaya, watermeloen, sinaasappels, bananen etc. Dit is echt lekker. Als we terug komen van het werk krijgen we eigenlijk ook direct ons diner en dit is rijst, spaghetti of aardappelen met een kippenboutje, is goed te eten! na het eten gaan we lezen/kletsen en dan optijd weer slapen want zo'n dag met de kinderen put je best uit. Zaterdag (gisteren) zijn we naar de krokodillenpond gegaan, (jaaaa, zelfs ik!) En we zijn met krokodillen op de foto geweest, ik vond het echt dooooodeng, maar het het wel gedaan, vooral omdat er van alle kant krokodillen aan komen lopen enzo, maar ik heb het overleefd. Daarna zijn we met de trotro naar Tamale (de stad) gegaan, hier hebben we ongeveer 3 uur in gezeten voordat we er waren, eenmaal daar hebben we gedoucht! heeerlijk, ohja dat was ik nog vergeten te vertellen, in het gastgezin hebben we alleen een bucketshower, dus dat betekend een emmer met water (uit de put) en een flesje om je af te spoelen, dat stuk waar we ons dan kunnen 'douchen' buldert ook van de kakkerlakken. heerlijk!, maar beter iets dan niets heb ik vroeger altijd van ons mam geleerd.. Dus heb ik gisteren na een week weer mijn haar kunnen wassen, dat voelt echt goed. S avonds zijn we naar Sparkels geweest, een eetcafe/restaurantje achtig iets waar veel vrijwilligers komen, hier hebben we lekker westers gegeten, friet met gehaktbal en sla had ik, heerlijk! rond een uur of 11 zijn we terug gegaan naar ons hotel waar we hebben geslapen, vanmorgen zijn we nog even over de culturemarket gelopen waar je allemaal souvenirs kan kopen zegmaar. Zo dit was het wel zo'n beetje denk ik, ik ga nu proberen de foto's erop te zetten, ik hoop dat het werkt! en dat tot volgende week denk ik, anders over 2 weken, we willen misschien naar mole national park gaan, dan heb ik geen internet denk ik, als we dat een week later doen dan ben ik volgende week ook gewoon hier! Nou, groetjes thuis, doe niks wat ik ook niet zou doen en rij voorzichtig denk aan mij! Kissies.

p.s. ik heb geprobeerd de foto's te uploaden maar t werkt niet, ik snap er niks van, dus ik zet ze of facebook. -> en op facebook lukt het ook niet want de batterijen van mijn camera zijn leeg, dus dat is iets voor volgende week!

  • 20 November 2011 - 13:19

    Nel:

    heej Milou.
    now wat en verhaal wer!!
    indruk wekkend!
    ma now wette ok dat ut overal anders an toe gut, ien de wereld. hihi
    heerluk zeveul fruit, en vers van de pers!!mmmmm
    hier is ut now ok lekker weer. 13 grade, mit zon!!
    weej gon now zun bitje toewerke nor de verjeurdag van Peggy en snieklaas, en ons 25jurrig feest.
    dus we hebbe wat feest ien ut veruutzicht.
    Milou, het ga je goed en tot meels.
    Wellse groetjessss

  • 20 November 2011 - 13:43

    Lilli En Tom:

    Heej Mil,
    De meeste informatie in dit stukje beantwoordt ok mien vroage over alles doar eigenlijk! Mar ef wat anders....geej ziet toch een lekkerding en dr zien toch ok wel knappe negers woar ge mit kunt trouwe?? Tot mails.....!!!

    xxxxxx

  • 20 November 2011 - 14:18

    Yvette:

    Ha milouke,

    fijn om weer eens iets van je te vernemen. Wat een verhaal. Indrukwekkend, maar voor ons ook niet goed voor te stellen hoe het daar is. Gelukkig valt het eten mee daar, wij komen op dit moment om van de pepernoten, marsepein ed.
    Hoe gaat het met poepen ? Wat hebben wij het toch luxe met een porseleinen potje en een krantje erbij !!!!
    Alle gekheid op een stokje. Geniet van je tijd, maak er iets geweldigs van. Werk ze ...
    Groetjes

  • 20 November 2011 - 14:18

    Yvette:

    Ha milouke,

    fijn om weer eens iets van je te vernemen. Wat een verhaal. Indrukwekkend, maar voor ons ook niet goed voor te stellen hoe het daar is. Gelukkig valt het eten mee daar, wij komen op dit moment om van de pepernoten, marsepein ed.
    Hoe gaat het met poepen ? Wat hebben wij het toch luxe met een porseleinen potje en een krantje erbij !!!!
    Alle gekheid op een stokje. Geniet van je tijd, maak er iets geweldigs van. Werk ze ...
    Groetjes

  • 20 November 2011 - 18:52

    Sandra Dekkers:

    Hey Milou!

    Leuk weer van je te horen!!! Fijn dat je het zo goed na je zin hebt!!
    Ooh... een week geen haren wassen.. maar goed dat ik daar niet zit. Haha.. Ik heb trouwens eindelijk een pony en ben er heel erg blij mee!!!! Had ik best eerder kunnen doen.
    Ik ben erg benieuwd naar je foto`s !!!

    Geniet er nog maar goed van he miloutje!! Doei Doei Sandra

  • 20 November 2011 - 19:05

    Nicole:

    Hoi Milou,
    Het gaat goed met je, zo te horen. Wat leuk! Ik ben je ook al aan het volgen wie had dat gedacht. Nou heel veel plezier en tot het volgende verhaal!
    Groetjes Nicole

  • 20 November 2011 - 19:41

    Theo En Christa:

    Maar goed dat geej genne honger hoef te leeje... As geej zonne ghanees gut trouwe kriege weej tog wel en uutnodiging vûr de brulluft hôpeluk. Groetjes uut de Loi vanaf de valksheuvel...

  • 20 November 2011 - 20:27

    Esther:

    Van de dochter van een vriendin mooie verhalen over Z afrika. Van jou veel mooie dingen uit ghana. Wat een verhalen en wat een belevenissen! Super zeg. Ben benieuwd naar je volgende verhaal en foto's natuurlijk!!
    Geniet ervan meid!!

    Groetjes Esther (ok van de happie)

  • 21 November 2011 - 16:51

    Henny Kleeven:

    Ha Milou.
    Wat ben jij een bofkont zeg. Dat je zoiets allemaal mee mag maken op jouw leeftijd. Erg indrukwekkend.
    Zo zie je maar weer hoe goed wij het hebben in ons kikkerlandje.Veel plezier met je werk maar vooral GENIET ervan en misschien ontmoet je nog wel een "lekker ding". You never know.
    Ik wacht met spanning je volgende verslag af.
    Doei

  • 21 November 2011 - 17:35

    Mam :

    Ha Millie,
    Ik heb het al aan de telefoon gezegd maar nog even voor de duidelijkheid hier lopen ook genoeg schoonzonen rond ha ha. Stel je voor, moeten wij ook zo'n gat in de grond gaan maken en een put slaan om water te halen. Veel plezier en ja, doe niks wat ik ook niet zou doen
    Tot bellens of sms-ens. Groetjes

  • 21 November 2011 - 20:34

    Didi:

    Hallo lieve Milou,

    Wat een lang verhaal.
    En wat maak je veel leuke dingen mee zeg! Ben blij dat het een leuk gastgezin is, tenminste je hebt er niets stoms over geschreven.
    Ook fijn dat je geen wormen enzo moet eten, maar dat het wel te eten is. haha daar hadden we het met wokken toen toch over ;P

    Heeel veel plezier en succes nog!
    Pas goed op jezelf..

    Veel liefs van mij

  • 21 November 2011 - 20:42

    Anne:

    Ha Milouzewoezel!

    Stink je al? :)
    Klinkt wel goed hoor! Alleen die kakkerlakken.. Gat-ver-damme. Ik zou écht niet tussen die gore beesten gaan douchen, bah. Maar gelukkig ben jij een die-hard hè! Respect!
    En hoezo wil jij geen 'lekkerding' uit Ghana? Krijg je mooie kindjes van, getint met rooie haartjes, waaw ;)
    Wat leuk dat je zoveel leuke dingen doet met al die kinderen, Loise kindervrind die ge ziet!
    Geniet er van, laat je lekker verwennen door Mamamemuna, en laat de eitjes je smaken! En op zn tijd een heeeeerlijke gehaktbal!

    xx Anne
    (ps ik sms je nog wel terug hoor :D )

  • 21 November 2011 - 20:44

    Anne:

    Ps lekker temperatuurje bij jou.. Gelukkig koelt het 's nachts lekker af.. :p
    Alles nog zon- en malariaproof?

    x

  • 21 November 2011 - 21:14

    Monique Ebus:

    Ha Miloutje,
    Eindelijk een reactie van je 40+ collega uit Venlo. Wat fijn dat je goed bent aangekomen (Vaak heb ik aan jou gedacht (ben niet zo handig met de computer->maar toch gelukt). Vanuit het mistige Venlo wil ik jou heel veel geluk,succes, liefde en gezondheid toewensen, En volspanning wacht ik op je nieuwe bericht!!

    Liefs,

    Monique

  • 21 November 2011 - 22:07

    Nog Buurvrouw Rieky.:

    Ha Milou,
    Wat een lang verhaal zeg...
    Maar ff helemaal bij gelezen,leuk zeg. Maar voor de geur van een koeienstal had je toch echt niet helemaal naar Ghana hoeven te gaan ;-) op de Hamert hier is er genoeg van! Zijn benieuwd naar de foto`s,ik vind die kleine zwarte pietjes zo lief.
    Heb hier in huis trouwens nog een lekker blond ding in de aanbieding!
    Groetjes van oons,hoye!

  • 22 November 2011 - 12:29

    Astrid Leenders:

    Hoi, vet wat je tot nu toe al hebt meegemaakt. Ik wou dat ik weer jong was, dan ging ik dat ook doen.

    Gr Astrid

  • 22 November 2011 - 13:25

    Maria Driessen:

    hallo die Milou, wat een geweldig verhaal. Je verteld het erg leuk.. Krokodillen....Wauw.
    Wat een avontuur al hé en je bent er nog maar zo kort. Ik hoop dat je veel leuke dingen mee gaat maken en ook wel dat ze daar iets aan je hebben hoor!! Doe je best, dan doen wij dat hier thuis ook. Doe jij ook voorzichtig.
    Veel succes. Zet hem op.
    Lieve groetjes van Maria Driessen.

  • 22 November 2011 - 13:32

    Peggy:

    Hee Miloutje!
    Het zal zeker wel wennen zijn om na een jaar of 5-6 ergens te werken waar ik niet kom werken!:P
    haha nee grapje, echt super wat je daar allemaal mee maakt ik ben echt jaloers op je. Al ben ik wel blij dat ik hier gewoon m'n gewone aardappesl en gewone vleesjes heb. Ik wacht op je volgende verhaal met super vette dingen daarin geschreven.
    Liefs Peggy.

  • 23 November 2011 - 14:48

    Carin Beurskens:

    Hoi Milou,
    Wat leuk om jouw verhalen te lezen.
    geniet van deze bijzondere ervaring. Hartstikke stoer van je om vrijwilligerswerk te doen in het verre Ghana. wie had dat nou gedacht.....
    ga verder met het goede werk. Ik hou het in de gaten en ben reuze benieuwd naar jouw foto's.
    Lieve groetjes,
    Carin (mw.Beurskens mag nu wel weg)

  • 23 November 2011 - 20:56

    Chantal:

    Wat een leuk verhaal, ben benieuwd naar de foto's . Hopelijk lukt het de volgende keer als je weer een verhaaltje schrijft. Heel veel succes daar.
    Groetjes Chantal en de rest

  • 23 November 2011 - 22:30

    Ellen:

    Hallo Milou

    jij zult misschien niet weten wie ik ben, maar dit iis zo bizar!! ik ben net via facebook een beetje aan het doorklikken via allerlei vrieneden en zie jou site ineens op een facebook staan en iets van ghana.. omdat ik ghana erg leuk vind klikte ik hierop! maar nu blijkt dat ik net jou reisgenootje esther aan de telefoon heb gehad en dat jij bij Memuna zit!!! ik heb in j anuarie 2 maanden bij memuna gewoont!!:D edn omdat jij uit wellerlooi komt en ik uit gennep denk ik da twe toevallig op facebook zelfde vrienden hadden ofzo

    in ieder geval erg leuk om dit allemaal te zien en ik ga je zeker weten volgen!! en wens je heel veel plezier daar!! hoelang blijf je bij Nabari?

    x Ellen

  • 26 November 2011 - 12:08

    Maartje :

    Hee Milou,
    Wow dat klinkt echt allemaal super leuk, kan me niet voorstellen dat jij nu ergens daar in Ghana rondloopt! en die temperatuuur!?? het is hier echt koud, iedereen heeft zijn dikke winterjas en laarzen alweer aan :(, heel veel plezier nog en geniet ervan! oh en een dikke kus uit Made. xxxxx

  • 28 November 2011 - 12:47

    Josephien:

    Ha Milou,

    Wat kun jij alles hartstikke leuk beschrijven. Leuk om te lezen.
    En met jouw droge humor tussendoor.
    Ik krijg er al een beetje zin in om ook hiervoor stappen te ondernemen.
    Je hebt al veel gezien in zo'n korte tijd, geweldig.
    Groetjes en heel veel succes en tot mails,
    Josephien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana!!

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2012

weer eens een berichtje!

13 Januari 2012

zoals beloofd!!

06 Januari 2012

beter laat dan nooit

18 December 2011

Weer eens een berichtje

04 December 2011

kintampo watervallen
Milou

Actief sinds 11 Okt. 2011
Verslag gelezen: 882
Totaal aantal bezoekers 27865

Voorgaande reizen:

05 Januari 2015 - 13 Juni 2015

United states

06 November 2011 - 05 Februari 2012

Ghana!!

Landen bezocht: