Weer eens een berichtje - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Milou Litjens - WaarBenJij.nu Weer eens een berichtje - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Milou Litjens - WaarBenJij.nu

Weer eens een berichtje

Door: miloulitjens

Blijf op de hoogte en volg Milou

18 December 2011 | Ghana, Tamale

Dag vriendjes en vriendinnetjes!
Zo, na 2 weken zal ik weer eens een update geven vanuit het zuiden! Nou, ik hoop dat ik alles verteld krijg want die lapzwans van het internetcafe was 3 kwartier te laat en wij moeten natuurlijk voor het donker thuis zijn! Ik denk dat ik ongeveer bij 5 december was gebleven, dat weet ik eigenlijk wel zeker.. Mijn laatste weekje met esther.. :( Al begon deze wel goed! pap en mam hadden me cadeautjes meegenomen voor iedere feestgelegenheid dat ik niet in het koude kikkerlandje zou zijn zo ook dus voor sinterklaas! Ik heb het die maandagochtend meteen open gemaakt en..... pepernoten! Lekker, daar had ik echt zin in, weliswaar ietsje verwarmd enzo maar ze smaakte nog prima! Ook nog de zak van sinterklaas en een zwartepietenmuts gekregen om helemaal in de stemming te komen! En dat is wel een beetje gelukt denk ik, haha. Bij het weeshuis hebben we deze 2 weekjes dingetjes gedaan als knutselen, kleuren, liedjes zingen en handjeklap enzo! Esther en ik hebben ze nog nieuwe liedjes geleerd als vader jacob, do re mi en berend botje, berend botje vinden ze echt helemaal leuk bij dat stukje 'amerika, amerika' haha is ook echt amusant voor ons! Maandagavond was het ook nog speciaal omdat het firefest was, dit is een feest als een soort van nieuwjaar ofzo, het is een verhaal van vroeger: Er was eens zegmaar.. Er was een chief met een zoon die zou om 7 uur ofzo thuis zijn en om 8 uur was ie er nog niet dus is het hele dorp uitgerukt om hem te gaan zoeken, dit moest natuurlijk met vuur omdat ze geen licht hadden en het was pikkedonker, toen hebben ze hem gevonden onder een boom waar hij lag te slapen dus hebben ze hem daar weg gehaald en die boom in de fik gezet want die zou dan behekst zijn. En nu gaan ze dus ieder jaar op 5 december met vuur rond zwaaien en zetten ze eigenlijk alles wat in de berm staat in de fik enzo, echt wel heel grappig om te zien! Toen iedereen uit-gefikt was ging er een feest verder bij 'chiefs-house' hier was ook iedereen aan het dansen en aan het drummen en veel muziek, dus dat wel allemaal wel leuk om even te zien! Die woensdag (7 december) zijn we 's ochtends naar de school gegaan en 's middags naar het weeshuis, men wat een ramp zeg op die school. Esther en ik kwamen daar aan en er waren 2 leraren niet dus werden we allebei zo voor een andere klas gezet en we moesten het maar uitzoeken, ik wou eigenlijk gewoon even meekijken maar dat ging dus niet. Ik kreeg een engels boek in mijn handen geduwd, ken die kinderen niet, weet niet wat ze weten en kunnen maar dat maakt daar allemaal niet uit.. Dus ik met mijn goede ideeen, eventjes een opdracht uit het boek op het bord getekend en dacht dat gaan we doen, maar voor die kinderen is engels echt chinees dus this ain't gonna work.. Toen bedacht ik me dat dit echt geen zin had dus dacht ik laat ik maar kloktijden gaan doen, maar dit was net zo goed een ramp. beetje jammer.. Toen hadden de kinderen rond een uur of 11 pauze en toen zijn we dus bij de leraren gaan zitten, wat een figuren zeg jeetje.. 2 waren single en wouden wel trouwen met een nederlands meisje, nadat esther en ik hadden gepast bedacht ik me opeens dat een klein lief vriendinnetje van mij (ik zal geen namen noemen :)) in mijn 'alsjeonsgaatmissensmoelenboek' had geschreven dat ik een neger voor haar mee moest nemen, dus ik heb een foto van haar geshowd en ze wouden allebei maar al te graag mee naar nederland haha, dat was opzich best grappig. Maar verder hebben we op school dus geen les meer gegeven want.. we hadden geen kans meer om op te staan bij de leraren omdat ze ons echt hebben overladen met vragen -> de hele school heeft dus geen les meer gehad. Toch raar dat dat allemaal zomaar kan, maar dat zal het cultuurverschil wel zijn. Verder hebben we in die week nog de afscheidsdag gehad van esther op het weeshuis, ze had lolly's gekocht en toen hebben de kinderen ze al-snoephappend- uit een bak water gevist, was ook weer een leuk gezicht! Maar toen was het moment aangebroken dat esther afscheid moest nemen van het weeshuis, dit was wel even moeilijk geweest, ook een raar idee eigenlijk, dat ik dalyk opeens esther-loos ben.. Vrijdag ochtend zouden we dan naar tamale vertrekken en dan zouden we nog een afscheidsdiner hebben bij sparkles en dan zou ze zaterdagochtend heeeeel vroeg gaan, zo gezegd zo gedaan maar voordat we naar tamale gingen hadden we eerst nog een onderonsje met het gastgezin, dit was wel heel leuk, het gastgezin ging afscheid nemen van es, ze gingen haar allemaal persoonlijk bedanken en gingen voor haar bidden dat alles goed mocht komen. Rond de middag zijn we met de taxi, jaja je leest het goed, met de taxi naar tamale gegaan, normaal zou je denken, wow dat is duur, maar omdat er al 2 hoge heren in de taxi zaten heeft het voor ons dus helemaal niks gekost. Ze vonden het dankbaar dat we in hun land kwamen helpen en hebben onze taxi dus betaald. Onderweg hebben we ook nog een klapband gehad maar gelukkig had de taxichauffeur dit binnen 5 minuten weer gefixt, tevens de 1e keer dat ik een krik heb gezien in ghana! 's avonds hebben we dus nog 1 keer samen bij sparkles gegeten en na een niet al te goede nacht heb ik in alle vroegte afscheid van esther genomen. Ik wist dat er 2 nieuwe meisjes zouden komen maar ik wist natuurlijk niet of dat zou gaan werken, maar ik heb ze in alle vroegte op het syto kantoor ontmoet en ze waren meteen leuk! dus dat komt ook helemaal goed. Ze praten zelfs met een zachte g, haha. Echte nijmegenaren. Toen hebben we onze reis naar wulugu vervolgd (ideaal met de syto-bus, dus hoefde ik niet alleen met de trotro :D) Toen we in wulugu waren aangekomen heb ik de nieuwe meiden (ze noemen zichzelf yara en bibi) rondgeleid en hebben we hun bed opgebouwd, haha dat was ook wel erg grappig, we zijn alle 3 niet zo groot en hang dan maar eens een klamboe aan het plafond, maar ook dat is helemaal goed gekomen. Zondag zijn we nog even naar het weeshuis gegaan om yara en bibi te introduceren. Daarna begon natuurlijk het echte werk, letterlijk.. Ik ben 4 weken met de motor naar het weeshuis gegaan maar nu we met 3 zijn is dat een tikkeltje lastiger dus moest ik er echt aan geloven, ja ik moest met de bamboefiets naar het weeshuis, 3 kwartier heen en 3 kwartier terug. Ze zijn zo oncomfortabel, je kont doet pijn, je rug doet pijn enz. maar we hebben al een complainform ingevuld met de vraag of we gewone normale metalen fietsen kunnen krijgen, dan is het fietsen no problem! Het buldert ook van de kakkerlakken trouwens, sinds een paar dagen. Bij de wc zitten ze overal, binnen op de rand, op de muur, op de deur, maar ook aan de buitenkant van het wc hokje, dus we hebben ons met ons 3en wat weggegilt, want ik ben zooooo'n held! :D Verder ja, bij het weeshuis was het voor de nieuwe meiden natuurlijk nog erg wennen wat voor mij allemaal al vanzelfsprekend is, maar we hebben lekker gekleurd, geknutseld, gevoetbald, gezongen enz. dus dat gaat ook helemaal goed komen! Ohja! bijna vergeten, ik denk een week of 2 geleden dat esther zei, volgens mij voelde ik vannacht een muis over mijn been kruipen, waarop ik antwoordde: nee joh, hier zitten toch geen muizen? alsjeblieft? maar vorige week begon het opeens heeel erg te stinken op onze kamer, naar cadaver ofzo, en we hadden gezocht of er ergens wat doods lag, maar we konden niks vindern en de stank werd echt steeds erger en toen hebben we peter (ons hostbroertje) gevraagd of hij even wou kijken en ja hoor, een dode verrotte muis, heeeerlijk! dus zou esther inderdaad wel eens gelijk gehad kunnen hebben met die muis! Verder gaat het allemaal helemaal goed! Dit weekend zijn we dan met zn 3en naar tamale gegaan, en gister hebben we heeeeerlijk gezwommen! even relaxed. Alleen vrijdag was wel een beetje jammer want we kwamen aan in tamale en ons hotel was volgeboekt dus... kun je om half 5 nog naar een hotel gaan zoeken, uiteindelijk gelukkig wel een gevonden en hebben we lekker knus met zn 3e in 1 bed geslapen. Maaaaaar... het was wel echt een kingsize bed, yvonne ik zweer dat bed in londen was hier niks bij! Dalijk gaan we terug naar wulugu en dan is de hele familie er ongeveer omdat het volgende week kerst is. Dus ik heb volgende week ook geen internet. Met oud op nieuw was het wel weer de bedoeling dat we naar tamale gaan dus ik wens iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!!
See you in 2 weeks!

kusjes!

p.s. heb er nog nieuwe foto's opgezet!!

  • 18 December 2011 - 13:58

    Lars:

    dit is wel een erg lang verhaal!!

  • 18 December 2011 - 14:50

    Esther:

    Meis, wat ontzettend gek om zo die verhalen te lezen. En ik kan je 1 ding vertellen ik wil terug!!!Ik mis de kindjes heel erg, veel erger dan verwacht en zou het liefst het eerste vliegtuig weer terug nemen!En ja dan zou ik de broodjes ei, kakkerlakken, trotro's en alles wat erbij hoort voor lief nemen ;) Vind het heel moeilijk om nou te moeten horen dat het eten op is, het kan toch niet zo zijn dat die lieverds met kerst geen eten hebben....las je mail echt met tranen in m'n ogen!Al koop je maar gewoon een banaan/sinaasappel ofzo voor iedereen dan maak ik het geld wel over!!Wel leuk trouwens om in je mail te lezen dat ze het nog vaak over mij hebben, stiekem heel blij om dat te horen!!Meis, we houden contact maar alvast hele gezellige onvergetelijke feestdagen en dikke knuffel aan Memuna en alle kids!

    Liefs vanuit een extreem koud Nederland

  • 18 December 2011 - 15:13

    Johan En Esther:

    Hey Milou,
    Heel leuk om je verhalen te lezen en fijn dat je het naar je zin hebt.
    We wensen je nog heel veel succes en heel veel plezier daar in het verre Ghana.
    Groetjes, uut de Loi

  • 18 December 2011 - 15:54

    Peggy:

    Heey,
    Het blijft leuk om je verhalen te lezen. Dat gegil van jullie heeft zeker iedereen gehoord, als ik me bedenk hoe hard jij al gilde toen in de kas met die muis die in 1 keer te voor zijn kwam onder het bakje uit!! haha.
    Ik wacht op je volgende verhaal!!
    Xx

  • 18 December 2011 - 18:55

    Loes Maasoever:

    He Milou,
    Leuk verhaal weer hoor! Heerlijk om te lezen en je hebt me zelfs een beetje aangestoken. krijg zelf ook ineens de kriebels om zoiets te gaan doen :)
    Dat van t fietsen valt me van je tegen hoor! Je hebt al zoveel km in de benen zitten, dan moet t op een bamboefiets toch ook wel lukken?! Geniet er nog lekker van, t rooster voor April is al bijna klaar :)
    xxx

  • 19 December 2011 - 15:41

    Yvette:

    Ha Milouke,

    Wat een lang verhaal weer, leuke foto's en daaraan te zien heb je het reuze naar de zin. Je ziet er goed uit. Dat hutje is dat je gasthuis ? Het ziet er wel behoorlijk primitief uit, maar ... alles went !!
    Trouwens leuke profielfoto op facebook, kleurt goed samen ....

    Voor jou ook fijne kerstdagen, in hoeverre ze daar er iets aan doen. Pluk je een boom uit het Molo park en tuig je hem "thuis" op ?!!!
    En ook een goeie roetsj in 2012.

    Dikke kus Vetje

  • 19 December 2011 - 20:01

    Nel:

    hee milou.
    hier wer en berichtje uut Well.
    now, as Henny en Ik overwoge um ok dit werk te doen...dan dun weej dat nie mer noadat weej ow verhaal leesde...
    Henny is as de dood vur kakkerlakke, en ik vur muus..bbrrrrr.
    verder is ow verhaal wer kei moi.en ok de foto"s
    as geej gen internet het, kunde ons verhaaltjes nie meteen leze...jammer.
    fijne zuid afrikaanse kerstdage.. en enne goeie roets, en tot ien 2012!!

  • 19 December 2011 - 21:37

    Sanne Hap:

    Hee Milou!
    wauw super foto's en verhaal zeg! lijkt mij echt super wat je doet, op die vieze enge beesten na dan......
    3 kwartiertjes fietsen is voor jou toch niks? Het is iig niet zo ver als je werk naar Bergen! Geniet dr van en jij ook fijne kerstdagen en een mooi nieuw jaar! xx

  • 19 December 2011 - 23:28

    Ex Buurvrouw Rieky:

    Hoi Milou,
    gezellige feestdagen daar in Ghana.Vieren ze daar wel kerst? Boom,ballen etc...
    En een goed uiteinde daar van 2011 en een super 2012 wensen we jou.
    Bijzonder om het daar mee te maken.
    Wij hier de buiken strak en bij jou daar niks..
    Heb weer ff je verhaal gelezen,mooi!
    Groetjes uit de nu Catharinastraat!

  • 20 December 2011 - 10:27

    Oma Reutelingsperger:

    nou Milou. je kennis van de natuur wordt al beter. Wij horen en lezen over kakkerlakken, maar jij weet nu hoe ze er uit zien!! Ik vind het fijn je reisverslagen te lezen. Wens je fijne weken toe. Het fikwerk van oud en nieuw heb jij dus al gehad maar ff anders. Veel liefs vanuit Arcen xxx

  • 23 December 2011 - 10:11

    Diana:

    Wat een verhalen weer zeg! Erg leuk om te lezen! Ik wil ook!! hihi. Veel succes nog en jij ook hele fijne dagen en tot volgend jaar!

  • 23 December 2011 - 15:48

    Kelly:

    Hey Milou!
    Wow wat zitten er toch mooie foto's tussen!! pff echt ruig man! Geniet ermaar lekker van!! Liefs Kelly

  • 25 December 2011 - 12:22

    Piet & Marion:

    Hoi Milou, leuk om je verhaal te lezen. Apart sinterklaasfeest wel. We zijn benieuwd hoe je kerst daar wordt, maar dat lezen we de volgende keer wel.
    Fijne feestdagen en alle goeds voor 2012.

    Groetjes, Piet & Marion.

  • 02 Januari 2012 - 20:29

    Klein Lieve Vriendin:

    heej millie,

    haha wie zou dat nou zijn het lieve kleine vriendinnetje? maar toch fijn dat een van ons 2 aan mijn liefdes leven denkt.
    nog zalig nieuwjaar trouwens haha nou een goed begin maakt het halve werk.

    heel veel liefs ,
    Joyce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana!!

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2012

weer eens een berichtje!

13 Januari 2012

zoals beloofd!!

06 Januari 2012

beter laat dan nooit

18 December 2011

Weer eens een berichtje

04 December 2011

kintampo watervallen
Milou

Actief sinds 11 Okt. 2011
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 27848

Voorgaande reizen:

05 Januari 2015 - 13 Juni 2015

United states

06 November 2011 - 05 Februari 2012

Ghana!!

Landen bezocht: